Lekker in je vel zitten

6 maart 2014 2 Comments

We kennen het allemaal wel: die momenten dat je er gewoon helemaal doorheen zit. Je hebt het zo ontzettend druk dat het je allemaal eventjes te veel word. Ik ken het. Ik heb het op het moment ook heel erg druk met alles rondom school, de examens komen er aan en het gaat nu allemaal heel erg snel. Ik moet presentaties geven, projecten afsluiten en mijn samenvattingen maken voor mijn laatste schoolexamens. Daarna komen de examentrainingen er alweer aan. Ik probeer te vermijden dat ik in een dip raak en de hele dag alleen maar loop te stressen en heb daar een aantal goede manieren voor die ik graag met jullie wil delen!

Begin je dag goed

1 van de dingen waar ik mee ben begonnen om te zorgen dat ik lekkerder in mijn vel zit is ontbijten. Ik ontbeet eigenlijk nooit omdat ik liever langer in mijn bed bleef liggen dan dat ik ging ontbijten. Nu ik ontbijt merk ik dat ik de hele dag energieker ben, minder snel honger heb waardoor mijn concentratie, humeur en gezondheid verbeterd zijn. Ik neem nu iedere dag lekker de tijd om een ontbijtje te maken en op te eten. En het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Zelf vind ik een kom griekse yoghurt met cruesli heerlijk in de ochtend, soms met wat fruit er doorheen. Heb ik nou een keer lekker de tijd dan wil ik ook nog wel eens gaan voor de wel bekende banaan ei pannenkoekjes.

Na mijn ontbijt ga ik door met een ander heerlijk moment van de dag: je outfit kiezen en je opmaken. Dit zijn van die momenten waar ik echt van kan genieten. Met een heerlijk ontbijtje in mijn buik, en dan gaan uitzoeken hoe je er die dag weer eens uit wilt zien. Het zijn dingen die ik heel erg leuk vind om te doen. Mijn tas probeer ik altijd de dag van te voren in te pakken, dit scheelt weer gestress!

Houd je goede humeur er in
Na mijn lekkere ontbijtje en het aankleden ben ik meestal wel wakker en vrolijk door het goede begin van mijn dag. Dit gevoel moet je natuurlijk zien te behouden! Bij mij helpt het heel erg om muziek te luisteren. Wanneer mijn ouders wakker zijn zet ik deze al op wanneer ik me ga opmaken, zo niet dan zet ik hem pas aan wanneer het tijd is om weg van huis te gaan. Ik heb eigenlijk altijd muziek op wanneer ik alleen fiets. Zorg er alleen wel voor dat hij niet al te hard staat, anders ben je gevaarlijk in het verkeer! Voor mij werkt het altijd heel erg goed om muziek van David Choi te luisteren. Maar natuurlijk is iedereen zijn smaak anders, dus vind vooral wat voor jou werkt!

Op dagen waarop ik mezelf probeer op te peppen, neem ik altijd geld mee om een lekker broodje en/of drankje te kopen op school. Ook doe ik altijd een lekker koekje o.i.d. in mijn tas. Op die manier heb je iets om naar uit te kijken tijdens die zware lesuren. Voldoende eten is sowieso belangrijk, want als ik dit niet doe word ik chagrijnig en verminderd mijn concentratie. Een ander nadeel aan te weinig eten overdag: zodra je thuis bent wil je al het snoepgoed wat er in huis is naar binnen werken.

Geef jezelf een momentje voor jezelf na een lange dag
Na een lange schooldag moet ik altijd even bijkomen. Ook al heb ik het heel druk, ik kan gewoon niet gelijk door gaan want ik heb dan echt geen concentratie. Daarom geef ik mezelf altijd een half uur à uur om even bij te komen. Hierin ga ik meestal even achter mijn laptop zitten om mijn blog te checken. Bloggen is voor mij gewoon een heerlijke manier om tot rust te komen. Ik pak er iets lekkers bij, zet een muziekje op en ga even heerlijk zitten bloggen. Na dat momentje voor mezelf is het tijd om aan de slag te gaan, en heb ik daar ook weer concentratie voor. Wanneer ik veel te doen heb moet ik wel even alles op een rijtje zetten wat betreft wat ik moet doen. Daar heb ik al eerder over geschreven. Op die manier houd ik de stress ook weg. Wil je weten hoe ik leer, dan moet je even hier kijken.

Sluit je dag goed af
Na een drukke en lange dag verwen ik mezelf meestal met een lekker warm bad. Op die manier kan ik even lekker tot rust komen en kan ik daarna ook beter slapen. Wanneer ik voor ik ga slapen niet even kan relaxen dan lig ik nog een paar uur wakker omdat mijn gedachten ergens anders zijn. Soms eindig ik mijn dag ook met het kijken van een filmpje, wat eigenlijk hetzelfde effect geeft. Wat sowieso heel erg belangrijk is, is dat je zorgt voor een goede nachtrust. Hoe druk je ook bent, zorg dat je niet al te laat gaat slapen. Hoe minder slaap je krijgt, hoe slechter je concentratie zal worden en uiteindelijk gaat alles dan dus ook minder snel wat er voor zal zorgen dat je alsnog gaat lopen stressen.

En dat zijn de dingen die ik doe om ervoor te zorgen dat ik goed in mijn vel blijf zitten. Het helpt voor mij heel erg om tijd voor mezelf te nemen, mezelf te verwennen en alles goed te plannen. Natuurlijk heeft iedereen wel stressvolle periodes, maar probeer rustig te blijven want op die manier gaat het allemaal veel makkelijker en sneller. Je weet niet wat er gaat gebeuren, maar uiteindelijk zal het allemaal lukken. Misschien duurt het langer dan dat je had gehoopt, maar het zal je lukken, zolang jij daar zelf maar voor blijft vechten.

Wat doe jij om te voorkomen dat je gestressed raakt?

2 Comments

  • ‘Like a girl’ | 28 juli 2014 at 13:21

    […] die te maken hebben met hoe je je zelf voelt. Zo schreef ik over hoe je je voelt zonder make up, en hoe je je dag zo fijn mogelijk kunt maken voor jezelf. Ik vind het belangrijk om het op mijn blog over dit soort dingen te hebben, omdat ik weet hoe […]

  • Happy list | 17 maart 2014 at 06:13

    […] eerste wil ik jullie doorverwijzen naar dit artikel, waarin ik vertel hoe ik mijn dag het beste indeel om me goed te voelen. Ik merk dat dit echt een […]

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Hii en welkom op IrinaTouw.nl: mijn blog over body positivity, mental health, fashion, lifestyle en beauty, afgewisseld met travel en interieur. Hier vind je wekelijks meerdere artikelen en video's terug die ik met veel liefde voor je maak. Kijk vooral rond!

    Irina

    GRATIS GIDS: DOWNLOAD NU

    Zelfverzekerd in bikini binnen 4 stappen
    ×