Bloggen lijkt heel simpel: gewoon een paar foto’s maken, artikelen typen en online zetten and that’s it. Grotendeels is dit misschien wel zo, maar toch gaat er heel veel tijd zitten in die paar foto’s en dat 1e artikel typen. Laat staan wanneer je meerdere artikelen per week online zet, daarnaast filmpjes maakt en dan ook nog eens vooruit wilt werken. Dan zul je toch echt het een en ander moeten plannen: vandaag laat ik je zien hoe ik dat doe.
Aangezien ik deze maand op vakantie ga, moest ik flink vooruit werken. Vandaar dat ik een goede planningsmethode in elkaar heb gezet en dit leek me wel leuk om met jullie te delen aangezien ik weet dat er veel bloggers onder mijn volgers zitten. Ik heb met een planningssysteem gewerkt wat bestond uit 3 onderdelen. Ik zal ieder onderdeel apart uitleggen.
1. Een lijst vol met ideeën
Iets wat vaak gebeurt wanneer je veel vooruit moet/wil werken is dat je inspiratie op raakt. Daarom is het handig om een lijst met ideeën voor artikelen en filmpjes aan te maken. Hier schrijf je ieder idee dat je hebt op, of het nu compleet is of niet. Op die manier heb je wanneer je vooruit wilt werken altijd iets om aan te werken, een opstapje om mee te beginnen.
Zelf doe ik dit in dit A4 schrift van de HEMA. Iets wat mij heel erg helpt is werken met kleur. Zoals je rechts onderin de pagina kunt zien heb ik 3 verschillende kleuren, die allemaal een andere betekenis hebben. Roze is een video idee, geel een review artikel en oranje een ander artikel. Ook zet ik voor ieder idee wat in een video zou kunnen worden uitgewerkt een ‘v’ neer. Zo is het later makkelijk zoeken.
Dit werken met verschillende kleuren is heel erg handig, en helpt je ook bij de andere onderdelen.
2. Een maandschema
Wanneer je veel vooruit werkt raak je al snel het overzicht kwijt. Daarom besloot ik een maandplanner te maken, waarop ik de dagen waarop ik standaard upload iets groter maakte dan de dagen waarop niets online komt. Op die manier kun je heel makkelijk neerzetten welke dagen welk artikel of filmpje online komt. Hier zijn die kleur codes zo makkelijk: zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat niet al je reviews allemaal achter elkaar online komen.
Natuurlijk kun je veel meer kleuren gebruiken, of juist minder. Het is maar net wat er voor jou makkelijk werkt. Je highlight het artikel pas wanneer je het compleet af hebt staan en het zo online kan komen. Op die manier heb je gelijk een overzicht van wat je al af hebt en wat je nog moet doen.
3. Het bekende to-do lijstje
Ook ik zweer erbij: to do lijstjes. Ik maak ze iedere dag en schrijf er alles op. Zelfs dingen als ‘haren wassen’ zet ik er soms op, omdat het gewoon zo fijn voelt om het af te kunnen strepen.
Hier werk ik niet met dezelfde kleur codes overigens. Ik highlight de dag oranje, omdat ik dit mooier vind staan en kleur de hokjes geel wanneer de taak voltooit is. Is de taak me nou niet gelukt die dag, dan kleur ik hem roze zodat ik weet dat ik die taak op een andere dag nog moet volbrengen.
Door het maandschema kun je makkelijk zien wat je allemaal nog moet doen, en zo kun je je to do lijstjes dus makkelijker maken.
Voor mij werkt dit systeem ontzettend fijn, en daarom leek het me leuk om met jullie te delen. Toch ben ik wel benieuwd: Mede-bloggers, hoe plannen jullie dit soort dingen voor jullie blog?
No Comments