Tijdens deze winactieweek hier op irinatouw.nl leek het me wel toepasselijk om het blogtips artikel van de week ook te schrijven over het houden van winacties. Hier gaat namelijk een heleboel werk aan vooraf, meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik schreef al eerder over waarom winacties zo goed zijn om af en toe te houden op een blog: vandaag ga ik verder in op het werk dat je er aan moet verrichten.
Wat ga je weggeven?
Voordat je halsoverkop allerlei producten gaat inslaan voor een winactie is het belangrijk om na te denken over wat jouw lezers nu eigenlijk graag zouden willen winnen. Denk hierbij aan producten op jouw blog die populair waren toen je ze liet zien of dingen die op dat moment populair zijn binnen jouw niche.
Zelf vind ik het erg belangrijk dat de winacties die ik houd passen bij mijn blog. Ik heb zelf een persoonlijke beauty, fashion en lifestyle blog, waardoor ik een ruime keuze heb. Toch zijn er zeker dingen die ik niet zo snel als winactie zou weggeven. Wat zouden mijn lezers bijvoorbeeld denken als ik ineens een bladblazer weggeef? Juist: een beetje vreemd is het wel.
Hoe kom je aan het product?
Vervolgens is het een gemakkelijke stap om zelf naar de (online) winkel te gaan en het product voor de winactie aan te schaffen. Toch heb ik dit voor mijn winactieweek niet altijd gedaan. Ik wilde zeven verschillende winacties houden, waarbij ik niet simpelweg goedkope prullen weg wilde geven. Zeven keer een MAC lipstick zou bijvoorbeeld al zorgen voor €136,50 aan kosten. Die kosten waren me wel erg veel aangezien ik niet erg veel verdien aan mijn blog.
Hoe ik dan alsnog zeven leuke winacties heb weten te regelen? Door ruim van tevoren te mailen naar een aantal bedrijven waar ik in het verleden al eens mee had samengewerkt en/of die ik erg goed vond passen bij mijn blog. Wanneer je voor deze optie kiest moet je er echter wel iets tegenover kunnen stellen. Bedrijven geven niet zomaar iets gratis weg wanneer ze er niks voor terug krijgen. Zorg ervoor dat je hen iets kunt bieden: exposure op jouw goedlopende blog, extra delen van de winactie op jouw social media of eisen aan het meedoen aan de winactie die in hun voordeel werken bijvoorbeeld. Mocht je nu benieuwd zijn hoe je deze samenwerking tot een succes kunt maken, dan raad ik je aan dit artikel te lezen.
Wat wil je bereiken met de winactie?
Waarom houdt jij de winactie? Puur alleen om jouw lezers te bedanken voor hun support of misschien ook om er nieuwe lezers mee naar jouw blog te trekken? Hetgeen dat jij wilt bereiken met de winactie bepaald namelijk hoe de winactie eruit zal komen te zien. Denk aan de hoeveelheid stappen die mensen moeten nemen om deel te nemen en natuurlijk welke stappen dit zullen zijn.
Wanneer je wilt zorgen voor meer lezers kun je bijvoorbeeld als vereiste aan de winactie stellen dat deelnemers de winactie moeten delen op hun eigen social media. Wanneer je de winactie puur en alleen houdt om je lezers te bedanken voor hun support kun je ervoor kiezen ze simelweg te laten reageren onder de winactie als deelname. Hoe minder stappen, hoe meer mensen er mee zullen doen: je krijgt er echter lang niet altijd meer volgers door.
Hoe rond je de winactie af?
Wanneer je eenmaal een product hebt geregeld, hebt besloten welke voorwaarden er aan de winactie zullen zitten en alles klaar hebt gezet ben je er nog niet. Hieronder heb ik een aantal vragen neergezet die je jezelf zult moeten stellen:
- Hoe lang zullen mensen mee mogen doen aan de winactie voor deze afloopt? (looptijd)
- Via welke manier zul je de winnaar kiezen en hoe ga je deze contacteren? (eerlijkheid, openbaar of niet?)
- Hoe ga je het product versturen? (brievenbuspost, pakketpost of misschien via het bedrijf waar je mee samen werkt?)
Zelf vind ik het handig om al deze vragen van tevoren beantwoord te hebben en duidelijk bij de winactie te zetten wanneer deze online gaat. Op deze manier weten je lezers/deelnemers waar ze aan toe zijn en kun jij het zelf ook gemakkelijk teruglezen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie het regelen wanneer jullie een winactie houden. Zelf heb ik de afgelopen tijd aardig wat ervaring weten op te bouwen door mijn winactieweek voorbereidingen. Mocht je daar nu benieuwd naar zijn: kom dan iedere dag om 11:00 uur terug op mijn website en wie weet zit er iets leuks voor je tussen!
Alle andere blogtips
1 Comment
Leuke tips 😉