Met het mooie weer van de afgelopen tijd is iedereen in de zomerse stemming en is het dus ook niet zo gek dat de zomerse blogartikelen je om de oren vliegen. Niet zo gek: inspelen op actualiteiten is namelijk ontzettend slim om te doen. Mensen zijn dit moment niet geïnteresseerd in een artikel over jouw favoriete truien, aangezien ze deze voorlopig toch niet zullen gaan dragen. Hoe je nu precies kunt inspelen op actualiteiten, dat vertel ik je in dit artikel.
Wat zijn eigenlijk actualiteiten?
Actualiteiten zijn eigenlijk alle dingen die op dit moment erg veel besproken worden en bij veel mensen onder de aandacht vallen. Denk bijvoorbeeld aan de zomer op dit moment, maar ook de verschrikkelijke aanslagen in Manchester afgelopen week. Dit zijn twee voorbeelden van actualiteiten die op dit moment erg onder de mensen spelen. Hier kun je dus op inspelen!
Wat is het nut van inspelen op actualiteiten?
Actualiteiten zijn op dit moment bij veel mensen populair, en de kans dat mensen artikelen over deze onderwerpen willen lezen is dan ook een stuk groter. Dit betekend dat mensen eerder via een zoekopdracht op jouw artikel (en daardoor dus blog) terecht komen, maar ook sneller je artikel aanklikken als ze het toevallig tegen komen op bijvoorbeeld Facebook. Ook de kans dat mensen jouw artikel zullen delen met hun vrienden is groter wanneer het gaat over een actueel onderwerp: mensen willen hier immers over lezen en gaan graag met elkaar in discussie over dit onderwerp.
Hoe speel je in op actualiteiten?
Je hebt eigenlijk twee soorten actualiteiten om op in te spelen: actualiteiten die ver van te voren al vast staan en actualiteiten die plotseling gebeuren.
Om maar weer dezelfde voorbeelden te geven als in het begin van dit artikel: de zomer staat het hele jaar lang al vast. De maanden juli en augustus is vrijwel het hele land vrij, en hier kun je dan ook al ver van te voren op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het bedenken van content, of zelfs het uitwerken hiervan. Dit kan echt al maanden van te voren wanneer je dit zou willen, en kun je vervolgens inplannen voor de goede datum.
Een actualiteit zoals de aanslag in Manchester is natuurlijk niet te voorspellen, en van te voren bedenken en uitwerken van content die hier op inspeelt is dan ook niet te doen. De enige manier om in te spelen op dit soort onverwachte actualiteiten is door meteen wanneer zoiets gebeurt een artikel te schrijven over dit onderwerp en het online te zetten. Hoe sneller na de gebeurtenis, hoe beter het artikel waarschijnlijk wordt gelezen: het is op dit moment namelijk nog erg populair bij mensen.
Inspelen op actualiteiten is eigenlijk heel erg gemakkelijk, omdat je overal wel een eigen draai aan kunt geven. Het is alleen wel belangrijk dat je op het goede moment de goede actualiteiten weet te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een lijst met actualiteiten die jaarlijks belangrijk zouden kunnen zijn voor jouw blog. Zo kun je iedere maand opnieuw naar deze lijst kijken en zien welke actualiteiten er zijn om op in te spelen. Zo zijn voor mijn blog de 4 seizoenen erg interessant, maar ook feestdagen als Kerst zijn interessant. Daarnaast weet ik dat een heleboel van mijn lezers naar school gaan, en is inspelen op het ‘back-to-school-seizoen’ ook erg interessant.
Vervolgens is het een kwestie van bedenken welk(e) artikel(en) er past bij welke actualiteit. Zelf vind ik het leuk om hele series te bedenken rondom Kerst of Back To School, omdat ik weet dat dit soort artikelen (en video’s) het goed doen. Ga dan ook lekker brainstormen en wacht vooral niet tot het laatste moment om content te bedenken.
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe jullie dit doen: maken jullie inderdaad een lijst met actualiteiten om op deze manier content te bedenken? Of schrijven jullie op het laatste moment nog artikelen die op dat moment actueel zijn? Ik zit er zelf tussenin: ik denk wel van te voren na, maar het schrijven van de content zelf gebeurt vaak pas op het laatste moment.
Blogtips #1 – Meer uit je blog halen in het nieuwe jaar
Blogtips #2 – Het belang van een media kit + hoe maak je er zelf een
Blogtips #3 – De kracht van afbeeldingen + copyright vrije afbeeldingen
Blogtips #4 – Het maken van een goede blogplanning
Blogtips #5 – De kracht van een vast uploadschema
Blogtips #6 – Al mijn eerdere blogtips
Blogtips #7 – Het vinden van bloginspiratie
Blogtips #8 – Het schrijven van een goede review
Blogtips #9 – Het belang van een duidelijke lay-out
Blogtips #10 – Het gebruik van no-follow en do-follow links
Blogtips #11 – Mijn favoriete blogtips blogs
Blogtips #12 – De basis van Google Analytics
Blogtips #13 – SEO voor dummies: de Yoast plugin
Blogtips #14 – Bloggen met een volle agenda
Blogtips #15 – Samenwerken met andere bloggers
Blogtips #16 – Facebook inzetten voor je blog
Blogtips #17 – De basics voor het maken van YouTube video’s
Blogtips #18 – De eigenschappen van een succesvolle blogger
Blogtips #19 – Meer reacties krijgen op je artikelen
Blogtips #20 – Het houden van winacties
Blogtips #21 – De voor- en nadelen van een zomerrooster
4 Comments
Inderdaad iets waar ik ook altijd rekening mee hou of in ieder geval vaak. Mijn mail krijg je nog hé verlaat door…. yep het zomerse weer 😉
Haha is goed hoor! Heel herkenbaar, hihi.
Ik doe niets met nare gebeurtenissen, daar is mijn blog de plek niet voor. Dat soort dingen bespreken wij liever privé.
Alle andere dingen probeer ik op een natuurlijke manier terug te laten komen. Ik heb inmiddels al een review gedaan over een zonnebrandproduct en ik heb een bronzer op de planning staan. Je ziet het ook wel terugkomen in de kleuren van de producten, zodra het lente is wordt het allemaal wat feller, en als de zomer eindigt zie je de herfstkleuren vanzelf weer tevoorschijn komen.
Ik moet er eigenlijk ook iets mee doen qua props en zo.
Vind het altijd supercreatief hoe mensen idd inhaken op zomer/winter, kerst of valentijnsdag, vakantie, het warme weer en ook nare gebeurtenissen. Zelf vind ik het nog best lastig omdat ik alleen blog als ik dat echt leuk vind en er 100% achter sta!